måndag 18 juni 2012

Midsommar

Nu närmar vi oss den fantastiska sommaren, och midsommarafton står för dörren. En del menar säkert att sommaren kom för ett tag sedan, men för de allra flesta är det nog så att sommaren kommer till midsommar.
I stockholm har det varit regnrekord nu i juni. Inte sedan 1956 har det egnat så mycket. Men till Midsommarafton skall det väl bli vackert väder? Nja, inte där jag skall befinna mig. Som jag sagt i tidigare inlägg regnar det där jag är just den dagen. Men på midsommardagen skall det vara fint väder där jag är, men då vill jag ju inte se solljuset!


Vad händer då på midsommar, ja det är väl ganska lika för de allra flesta.
Sill, färskpotatis, jordgubbar, snaps och dans kring midsommarstången. Själv dansar jag inte runt så mycket. Sitter hellre och tar en snaps med en sillabit. 
Ända sedan 1953 infaller midsommardagen alltid på en lördag mellan den 20 och den 26 juni. För de flesta handlar midsommar om fest i glada vänners lag. Men från början var det en kristen högtid. Men det kommer jag inte prata om.  Jag vill bara önska alla en glad midsommar, med sol och värme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar