fredag 1 juni 2012

Nådendals badhotell.

Tänkte prata lite om Spahotellet i Nådendal.

Den första gången jag var på detta sköna Spa, var med Flottans glada gossar någon gång på 90-talet. Tyvärr hade jag ansvaret för reskassan. När jag kommer ner till badet sitter redan ett gäng runt ett bord fullt med ölglas. De flesta är redan berusade trots den tidiga timmen. Men allt före klockan 12.00 räknas inte enligt en urgammal tradition skapad av Arne, en maskinist med med dieselbil.

En av männen utbringar en skål, och meddelar att "Det här har vi satt upp på ditt rum". Det tackar vi särskilt för. Våran normalt korrekte fartygschef tänker ta ett bad, men ramlar med huvudet före ner i en soptunna. Ja så kan det gå till när Marinen har lite skoj. (Förresten bodde jag i Presidentsviten!)

Nådendals första spa öppnade redan 1863 vid Kalevanniemi. Det tillhör en av de 100 bästa i världen och är medlemmar i Royal Spas of Europe.


Vad har då detta med vår vandring att göra tänker ni! Nu är det ju så att vi inte skall gå för än mars nästa år, men vi måste ju förberada oss på bästa sätt. Och vi kan ju inte bara gå oss i form, ni har väl hört om han som vilade sig i form. Det låter ju skönt, så det tänkte i alla fall jag prova på. Alla vet ju hur Tarja är, så hon tar väl cykel till Åbo. Har hon redan glömt att det finns ett rederi som heter Viking Line?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar