måndag 30 juli 2012

Johannesört

Hittade Johannesört när vi vandrade längs en kulturled i Oxelösundstrakten. Var i vackra Nyköping och tog en liten sväng till Hamnen i Oxelösund. Kanske inte världens vackaste stad? Men Johannesört hade de i alla fall, och jag plockade lite blomknoppar för att krydda brännvin.


Det är lätt att känna igen Johannesört, fingrarna blir rödlilafärgade om man gnuggar knopparna mellan fingrarna. Det är också knopparna man använder till att krydda brännvinet med. Förr använde man örten för att läka skärsår, dessa egenskaper börjar åter uppmärksammas.

Åter till snapsen. Jag brukar ta ca 1/2-1 dl blomknoppar, som jag blandar med 1 flaska vodka. Detta låter jag stå några dagar. Drick sedan med välbehag! En del låter det säkert dra längre, upp till 3 veckor har jag sett. Men jag vill inte ha essens, utan den fräscha sommarsnapsen.



Titta även efter Pors, Otroligt gott att använda till den egna snapsen.

SKÅL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar