lördag 14 april 2012

Friluftsmat

Med alla mina mål som jag har i livet är det inte konstigt att det nu handlar om mat. Konstigt att jag inte pratat om detta redan, eller hur? Vi måste ju äta, och då kan vi lika bra äta gott.

Har ju även pratat om att vi inte vill bära för mycket vikt, så det bästa torde frystorkad mat vara.
Torkning är med stor sannolikhet den äldsta kända konserveringsmetoden.
Detta finns att köpa i fler friluftsbutiker, men ack så dyra!

Därför kommer jag att börja med att torka mat själv. Inte så svårt heller, dock skall man tänka på att inte använda livsmedel med för mycket fett. Igår torkade jag grillad kalkon. 70 grader i varmluftsugnen över natten (8-10 timmar). Ligger nu i frysen, där det även kommer hamna ärtor, broccoli, potatis, paprika, svamp med mera. Vet ännu inte om jag kommer blanda färdiga rätter, eller om jag använder de olika ingredienserna till olika rätter med ris, pasta, gryner med mera. Det får vi se senare.
Idag är det snöstorm i Stockholm, det kommer väl försvinna under eftermiddagen. Passa på att stanna inne och titta på Kinas GP i formel 1. Kvalet vanns av Nico Rosberg. Det gläder säkert både Tyskland och Finland.

Finns det någon med förslag och råd om mat på vandring, tala gärna om detta tack!
Jag önskar alla en trevlig helg!

1 kommentar:

  1. Ja, maten är väldigt viktig på en vandring. Du har tänkt helt rätt!
    Torkade produkter är lätta att bära, inte svårt att torka sina egna livsmedel heller.
    Man vet också vad det innehåller.
    Lycka till!

    Nils

    SvaraRadera