måndag 30 april 2012

Årstaviken

Idag vandrade vi runt Årstaviken. För varje dag som går blir det bara vackrare i vår natur. Har sett årets första citronfjäril. De vackra körsbärsträden står i full blom.

Årstaviken är en vik i den östligaste delen av Mälaren i Stockholm. Den börjar i öst vid hammarbyslussen och slutar i väst vid Liljeholmsbron där den övergår i Liljeholmsviken. Största djupet i viken är 9 meter, och promenaden runt viken är ca 7,5 kilometer lång.
Fram till 1923 tjänade viken som huvudvattentäkt till Stockholms dricksvatten, men flyttades då längre bort från stan.


Så någon lång runda blev det inte idag, men det beror på hälsporren. Passerade ett apotek och inhandlade speciellt framtagna geledynor att sätta under hälen. Mycket bättre blev det!

I det vackra vädret tog vi tillfället i akt att vila en stund på medhavd filt, och kaffe (utan avec) Solen värmer skönt. Det finns många böcker om den del av vandringen som vi skall göra i Spanien. Tarja läser en av dessa just nu.

Ta det lugnt med valborgsmässofirandet!


1 kommentar:

  1. Hej "Biggan!!
    Båda mina systrar och fru har vandrat pilgrimmsleden från Frankrike (80mil) och någon annan led från Portugal till Spanien så har ni några funderingar så har du mitt nummer. Själv äslakar jag promenaden Götgatan ner mot Slussen, det brukar ta en dag men det är nog för att det är så in i helskotta med stopp på vägen så hos mig personligen har du inga tips att hämta tror jag.
    Lycka till!
    Lina hälsar!

    SvaraRadera