lördag 12 maj 2012

Kamfer

Fötterna är ju viktiga när vi skall gå så långt som till Spanien. Jag har redan pratat lite om hur Tarja tar hand om mina fötter, gasmasken (som om det skall vara riktigt heter skyddsmask) har hon inte behövt använda än så länge. Hon kanske dock behöver den på vandringen?
Fick en kommentar från David om Kamferkräm som visst skall vara bra. Underbart duktig säljare, kan allt om fisk, och är mycket duktig kock (har han sagt) men jag vet inte om den skylt som han tog fram var riktigt bra. Handlar den om mig eller? Hoppas att han inte blir arg att han får vara med på bild?!


Men nu var det ju Kamfer vi skulle prata om. kamfer är ett är ett vitt, transparent, vaxartat, kristallint, fast ämne med mycket säregen lukt. Kamfer används ofta i olika typer av eteriska oljor och finns i bland annat tigerbalsam och bordtennisbollar. I bordtennisbollar gör oljan att plasten inte spricker.
Kamfer utvinns ur en olja som finns i trädet japankamfer (Cinnamomum camphora) och som i kontakt med luft bildar kristaller med säregen lukt och först brännande, sedan kylande smak. Vi skall ju inte äta krämen, men det är ju bra att den har en kylande efffekt, eftersom vi lär vara varma efter 1 dags hård vandring.


Jag vet inte om de skor Tarja valde till vandringen var riktigt bra. Skall försöka övertala henne att använda kängor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar