måndag 14 maj 2012

Tält

Det tält vi valt ar ju Hillebergs Nallo 3 GT. Men så igår kväll läste jag en helsidesannons från Fliesbergs vid E18 Bro. Läste om ett 3-mannatält som väger under 2 kilo. Blev genast intresserad och undrade om det skulle vara något för oss.


Enligt annonsen så gällde det ett tält från norska Helsport. Namnet är Fjellheim superlight 3 camp. På bilden såg det precis ut som Nallo 3 GT. 8 900:-. Ganska dyrt, men det spelar ju ingen roll. 1 kilo mindre är ju fantastiskt. Gick idag in på Addnature på högbergsgatan och hörde mig för. Jodå, ett mycket bra tält enligt säljaren, minst lika bra som Nallo. De har slutat sälja Helsporttält sa han, men XXL säljer dessa.

Kollade på nätet, hittade mycket riktigt tältet hos XXL för 6 999:-. Åkte till Brommabutiken för att se  med egna ögon. Fick prata med en ledig tältnörd (han blev uppringd av säljaren), 15 privata tält hade han visst. Enligt honom passar tältet perfekt för oss! Då slog jag till och köpte det. Att bära 1 kilo extra i 500 mil är ju onödigt. Framtiden får utvisa om beslutet var bra. Men som en barnbok heter (som jag läste för mina barn varje kväll), "Vad far gör är alltid det rätta". Eller hur?! När jag senare gick in för att kolla andra produkter på XXL hemsida, var tältet borttaget, troligen för att det var på tok för billigt, de andra kedjorna tar runt 9 000:- för tältet. Det är det vanliga Fjellheim 3 camp som kostar runt 7 000:-.




HC Andersens dråpliga historia om bonden som gick till staden för att sälja sin gamla häst. När dagen är slut har han bytt hästen mot en ko, kon mot ett får, fåret...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar